Tema 5

Grundlæggende indhold

Opgave 05.01.01 Pilotprojekt

I "Tema 5 - grundlæggende indhold" skulle jeg lære at producere indhold til diverse medieplatforme, således jeg lærte at kommunikere professionelt ud til kunder. Jeg blev introduceret til de forskellige led der er under en video- og billedeproduktion. I denne opgave skulle jeg i min gruppe producere en video, lige fra ide til produkt.

Thomas

Info om opgaven

  • Fokus: Videoproduktion
  • Gruppe/individuel: Gruppe og individuel
  • Værktrøjer: Adobe Premier Pro, Adobe Adition

Krav til opgaven

  • Lav en præsentationsvideo af en person med en passion
  • Filmen skal indeholde betydningsfulde B-rolls
  • Filmen skal starte med et establishing shot, samt en titel
  • Filmen indeholde min. 5 klip med min. 3 forskellige framings
  • Filmen skal optages i HD format: 1920x1080 px, 25 fps
  • Der skal bruges ekstern lydoptager

Gruppeopgaver

  • Aflevering af gruppekontrakt

Individuelle opgaver

  • Video klippeopgave 1
  • Video klippeopgave 2
skitse skitse

Proces

Min gruppe og jeg skulle starte ud med at finde en person med en passion, som var villig til at deltage i vores projekt. Valget endte på Thomas Grønskov Sauer, der har en stor passion for at cykle. Grundet corona endte vi med at være fire mand om idegenerering og om at filme - det meste forgik over teams. Vi fik sammen brainstormede idéer til storyboard og fik lavet en interviewguide, så vi havde en klar plan til optagelsesdagen. Selve interviewet stod jeg for. Vi var kun én til at interviewe, da vi gerne vil have at Thomas følte sig afslappet og tilpas, og dermed skulle han også kun fokusere på én person under interviewet. Jeg placerede ham i det gyldne snit, og sørgede for at hans øjne ikke kiggede direkte i kameraet, men i stedet i retning mod modsatte hjørne af billede, for at han ikke kom til at virke for dominerende for seeren. Efterfølgende skød vi en masse b-rolls af Thomas der gjorde sig klar til sin cykeltur, samt af ham der sad på cyklen. Vi benyttede os af 5-skud-reglen for at opbygge spænding i historien.
Efterfølgende skulle vi individuelt klippe vores egen udgave af pilotvideoen. Dette forgik i Adobe Premiere pro og med ekstern lyd i Adobe Audition. Jeg lærte desuden også om immaterielle rettigheder og licenseringsmetoder når det gælder brug af billeder og lyd i digital medieproduktion, og vigtigheden af at have styr på dette.
Se det endelige resultat af min pilotvideo her

Reflektioner

Denne opgave var utrolig sjov, bl.a. fordi det er første gang jeg fik lov til at arbejde med andre mennesker end mine medstuderende. Der var pludselig en mere professionel opgave, og man gjorde derfor meget for at producere noget rigtig godt! Da vi efterfølgende skulle give feedback på hinandens videoer på klassen, blev min udvalgt som en af dem der skulle vises i plenum. Det var spændende at se folks reaktioner på ens produkt, og også at få undervisernes kommentarer med på vejen. Jeg fandt ud af, hvor meget forberedelsen, alle framings, lyden og efterbehandling havde for det endelige resultat. Man skal have tungen lige i munden når man producerer indhold, da alle steps i produktionen er vigtige. Jeg viste desuden også min video til Thomas, og han var meget positiv og tilfreds med resultatet.
Se hele proces-dokumentationen her