Tema 3
Grundlæggende UX
Opgave 03.03.03 Pitch
I "Tema 3 - grundlæggende UX" har jeg lært sammenhængen mellem bruger
Info om opgaven
- Fokus: Pitch
- Gruppe/individuel: Individuel
- Værktrøjer: Google slides
Formål med opgaven
- Giver mulighed for at træne og øve sig i pitch
- Giver erfaring med pitch af UX-leverancer
- Mulighed for feedback og erfaringsudvekling på webshop-case
Gruppeopgaver
- Feedback til hinanden
Individuelle opgaver
- Udarbejdelse af pitch
- Præsentere pitch
Proces
For en multimediedesigner er det vigtigt at være god til at sælge sine idéer. Det er ikke nok at man selv tror på dem, man skal også få overbevist andre om, at det produkt man har udviklet, er helt fantastisk. Det er derfor super vigtigt at få øvet og trænet sig i denne del. Dette gjorde jeg ved at pitche min idé og prototype for underviserer og medstuderende.
Da man ikke havde særlig lang tid til at pitche, var det vigtigt for mig at udvælge de mest sigende processer jeg var igennem, som ville få overbevist lytteren om, hvorfor mit produkt er det bedste.
Jeg lærte vigtigheden af en god pitch. Det er super vigtigt at en pitch er fangende og inspirerende for lytteren. Jeg lærte om præsentationsteknikken NABC, som er en slags skabelon til hvordan man fanger lytterens opmærksomhed. Jeg brugte NABC teknikken i min egen præsentation. Her startede jeg med at skabe opmærksomhed, ved at fortælle om historie fra dagligdagen. Herefter fortalte at jeg havde en løsning der dækkede det behov der var i historien, og jeg forklarede hvordan. Jeg overbeviste lytteren om, at mit produkt var det bedste ved hjælp af mine salgsargumenter og USP, og også om processen dertil. Efter at have vist prototypen mindede jeg igen lytter om, hvorfor min idé er så god, og hvordan den i fremtiden vil være endnu bedre.
Jeg præsenterede både min pitch i interne grupper, men også foran underviser og resten af mine medstuderende. Det var udfordrende, da jeg normalt ikke er specielt begejstret for fremlæggelser - så jeg så det som en fedt mulighed for at øve mig. Efter pitchen havde jeg mulighed for at forbedre mit idé og prototype, men jeg fik også råd til hvad jeg kunne fokusere på i fremtiden. Jeg skulle ikke være bange for at slå mig løs og give den gas med selve designet!
Se det endelige resultat af min pitch-powerpoint her
Reflektioner
Hele temaet har været meget inspirerende, og jeg har fundet ud af hvor vigtig sammenspillet mellem brugergrænsefladen og brugeren er. Dette er min første prototype i Adobe XD og jeg er ret tilfreds med hvor gennemført selve brugerrejsen blev. Mit koncept og idé er jeg også tilfreds med, men jeg kunne godt ønske at selve layoutet og opbygningen var mere legende og inspirerende i forhold til det univers jeg gerne vil have brugeren dykker ind i. Det kunne jeg f.eks. have gjort ved et lidt mindre minimalistisk design og nogle sjovere former og UI-elementer. Jeg lærte vigtigheden af at tro på sit idé og koncept, og hvor vigtigt det er at fange lytterens opmærksomhed ved en pitch. Skab et behov hos lytteren og opfyld det herefter!
Se hele proces-dokumentationen her