Tema 3

Grundlæggende UX

Opgave 03.03.02 Endelig prototype

I "Tema 3 - grundlæggende UX" har jeg lært sammenhængen mellem brugergrænsefalder og brugeren. Jeg havde tidligere i temaet arbejdet med research og sketching, og i denne opgave skulle jeg lave en endelig prototype, ud fra min ide af salg af Do It Yourself t-shirts.

moodboard

Info om opgaven

  • Fokus: Prototype, brugeroplevelse, digitalt indhold, design
  • Gruppe/individuel: Individuel
  • Værktrøjer: Adobe XD

Krav til opgaven

  • Skal indeholde en forside
  • Skal indeholde minimum 4 undersider
  • Skal gøre brug af UI-kids
  • Skal gøre af UI-patterns
  • Implementere copy og microcopy

Gruppeopgaver

  • Art museum
  • Heat map
  • Speed critique
  • Straw poll

Individuelle opgaver

  • Supervote
  • Endelige skitse
  • Copy og microcopy
  • Five Act Interview
  • Learn
  • Moodboard og styletile
styletile

Proces

Før jeg fandt frem til den endelige skitse var jeg gennem nogle andre opgaver, som skulle forbedre designet og idéen. Dette var også en del af den såkaldte "Sprint" metode (decide), hvor vi i klassen kiggede på diverse idéer som folk havde - bl.a. via Art museaum og Heatmaps.
Jeg lærte, at man ved hjælp af disse metoder har mulighed for at forbedre brugeroplevelsen, da ens idé bliver set i et nyt lys af andre mennesker end en selv.
Efter at have styr den grundlæggende ide og struktur, lavede jeg et moodboard og styletile. Dette gjorde jeg for at skabe rammerne for designet og stemningen der skulle være på hjemmeisden.
Ved hjælp af copy og microcopy kan man ændre brugeroplevelsen på et digitalt platform. Jeg brugte det især til at fortælle en historie og drage brugeren ind i universet af mit produkt.
Efter at jeg havde lavet mine første udkast af prototypen, var det tid til at den skulle testes. Med en tænke-højt-test fik jeg nogle konkrete svar på min prototype, som jeg kunne bruge i videreudviklingen. Det giver et godt sammenspil mellem brugeren og brugergrænsefladen, da brugeren her får lov til at komme med deres egen feedback. Brugertestene var en øjenåbner for, hvor mange små ting der kan ændre hele brugeroplevelsen. Det er vigtigt at man finder en balance mellem afsender og modtager - og derudover også har et blik på hvad konkurrenterne gør!
Se det endelige resultat af min prototype her

Reflektioner

I denne opgave har jeg lært, at det ikke er altid er at brugeren tænker det samme som udvikleren selv. Det er derfor super vigtigt for brugeroplevelsen, at man tester en masse inden man færdiggøre sit projekt. Jeg er ret tilfreds med hele konceptet og min idé, men det skyldes nok også de mange kommentarer og indblik som jeg har fået gennem de forskellige tests og min research. Selve prototypen blev meget gennemført, og der er mulighed for en lang brugerrejse. Jeg kunne dog måske godt tænkte mig, at jeg havde udfordret mig selv noget mere på selve designet. Det er ret enkelt, og jeg savner lidt noget mere spræl, da det jo er et legende univers. Her kunne man ekspermenter med nogle flere sjove farver eller illustartioner.
Se hele proces-dokumentationen her

prototype