Tema 3

Grundlæggende UX

Opgave 03.01.05 Idé

I "Tema 3 - grundlæggende UX" har jeg lært sammenhængen mellem brugergrænseflader og brugeren. I starten af temaet blev jeg introduceret til forskellige researchmetoder som er gode at anvende, inden at man går i gang med udarbejdelsen af designvalg og produktudviklingen. Hele temaet var bygget op omkring, at jeg i sidste ende skulle lave en prototype af et website, som havde salg af t-shirts.
I denne opgave, skulle jeg med min indsamlede research omhandlende salg af t-shirts, lave et udkast til hvordan hele t-shirt-casen kunne løses.

test

Info om opgaven

  • Fokus: Research, idegenerering, brugerforståelse
  • Gruppe/individuel: Individuel
  • værktøjer: Adobe XD, skitsebog

Krav til opgaven

  • Beskrivelse af shoppens emne
  • Problemstillinger/udfordringer/USP ved e-handel
  • Databehandling af indsigter
  • Lightning Demos
  • Sketch (Ideas, Crazy 8s, Solution sketch)

Gruppeopgaver

  • Lightning Demos

Individuelle opgaver

  • Desk Research
  • Observations Research
  • Interview Research
  • Survey Research
  • Lightning Demos
  • Sketch (Ideas, Crazy 8s, Solution sketch

Proces

Undervejs gennem projektet har jeg hele tiden arbejdet med værktøjer og metoder, som til sidst skulle give mig research nok til, at udarbejde en prototype der skulle sælge t-shirts. Jeg lærte at indsamle empiriske data gennem forskellige research-metoder, som skulle give mig en forståelse for brugerens handlinger og tankerne bag. Resultaterne at dette gjorde, at jeg var bedre rustet til mit design af prototypen og idéen. Jeg arbejdede med de første punkter i "Sprint" (map og sketch), som er en metode man bruger til at udvikle og teste en prototype. Der har mest af alt været individuelt arbejde i dette projekt.
Ud fra min research fandt jeg frem til, at jeg ville udvikle en hjemmeside der solgte Do It Yourself t-shirts, hvor man kan køber (bæredygtige) t-shirts samt strygemærker som man efterfølgende selv stryger på. I konceptet skulle der lægges stor vægt på familiesamvær og kreativitet. Denne idé kom jeg på, da jeg ud fra min research kunne se, at mange sætter pris på unikke produkter og særlige historier på hjemmesiden. Ikke nok med at man her ville få et produkt mellem hænderne, så vil man altså også kvalitetstid med sin familie og det lagde jeg stor vægt på.
Ved hjælp af forskellige research- og sketchmetoder, som f.eks. "Crazy 8s", fandt jeg frem til den bedst mulige opbygning af sitet. Det var en sjov og lærerig proces, da ens idéer bare fik lov til at flyde.
Se det endelige resultat af min ide her

Reflektioner

Det har været en interessant proces at lære om research og sketching. Jeg har fået en stor forståelse for, hvor afgørende disse faser er for sammenspillet mellem brugergrænsefladerne og brugeren. Jeg kunne godt ønske mig, at jeg havde kommet mere frem til en idé, inden at jeg begyndte min research. Meget af min research kunne nemlig have været endnu bedre, hvis jeg havde mit fokus på det produkt og den målgruppe jeg endte ud med at have, fra start af.
Se hele proces-dokumentationen her

observation